De toekomst van de uitzendbranche

12 uur geleden
12 uur geleden
Het was een lange, maar ook een mooie reis voor Frans Steehouder. Dit jaar, op 1 september, bestaat zijn uitzendbureau WerkDirekt 25 jaar. Een mijlpaal waar je trots op mag zijn. Wij gingen met hem in gesprek. Hoe kijkt hij terug op die tijd? Maar ook: hoe kijkt hij, met al zijn ervaring, naar de toekomst van de uitzendbranche? “Er staan grote veranderingen op stapel.”

Hij begon zo’n dertig jaar geleden bij het CWI, het Centrum voor Werk en Inkomen, de overheidsinstantie die tegenwoordig Werkbedrijf Rijk Van Nijmegen heet, als zelfstandige met een uitzendbureau. Daarvoor vergaarde hij al kennis in verschillende uiteenlopende branches en behaalde hij verschillende vakdiploma’s, soms via de uitzendbranche of gewoon rechtstreeks. Frans: “Ik vertel het meestal als volgt: na de twaalf ambachten kwam voor mij als dertiende de stap naar het zelfstandige uitzendbureau WerkDirekt. Ik had het vak op alle niveaus geleerd, voor de laatste stap naar zelfstandigheid.” En nu bestaat zijn bedrijf dus 25 jaar. Tijd om terug te kijken, zou je zeggen. Maar in plaats daarvan is Frans veel nieuwsgieriger naar de toekomst.

Anekdotes

“Ik heb in die kwart eeuw natuurlijk hartstikke veel meegemaakt, waar ik over zou kunnen vertellen,” zegt Frans. “Dat ik in mijn eerste jaar meteen 407 mensen aan een baan heb geholpen, bijvoorbeeld. Of het succesverhaal van Abdel, die van dakloze naar modelburger ging met eigen woning, al zijn schulden gesaneerd zag en herenigd werd met zijn familie. Of over die persoon die naar eigen zeggen geen eten meer kon betalen, maar toen ik hem diezelfde dag naar een werkplaats bracht meteen door de achterdeur weer wegvluchtte en dus blijkbaar tóch niet zo dringend geld nodig had. Of over diegene die met zijn papieren had geknoeid, waardoor ik plotseling een delegatie intimiderende overheidsfunctionarissen in mijn kantoor had die wel even met die meneer wilden spreken. Maar ik denk dat iedereen die lang genoeg aan het werk is dergelijke verhalen kan vertellen. Ik vind het veel interessanter om te kijken naar wat er voor ons in het verschiet ligt.”

Grote veranderingen

Mede om een einde te maken aan het misbruiken van arbeidskrachten komen er twee belangrijke zaken aan voor de uitzendbranche, ziet Frans. Eén op de korte termijn en één op de lange termijn. Ten eerste gaat er veel veranderen met de invoering van de nieuwe wet ‘Meer zekerheid flexwerkers’, die deels op 1 januari 2026 ingaat en volledig op 1 januari 2027. “Daarin staat, simpel gezegd, dat tijdelijke en uitzendkrachten gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden moeten hebben als vaste krachten. Dat betekent bijvoorbeeld dat allerlei zaken die je als ondernemer voor je vaste krachten hebt – pensioenregelingen, kerstbonussen, fietsen van de zaak, enzovoort – ook voor uitzendkrachten beschikbaar moeten zijn.” Dit heeft niet alleen grote gevolgen voor ondernemers, maar levert ook uitzendbureaus veel extra inspanning op. Ze moeten alle cao’s van de verschillende branches tot op de letter doorwerken en de consequenties daarvan doorvoeren in hun systemen. “Een enorme berg werk, waar uitzendbureaus hun handen meer dan vol aan zullen hebben.”

Artificial Intelligence

De tweede grote verandering zal op de langere termijn plaatsvinden – de komst van Artificial Intelligence (AI). Dit zal gevolgen hebben voor een groot deel van de arbeidsmarkt, denkt Frans. “Er is nu al een hotel in Nagasaki (WTC Japan) waar geen personeel meer is, maar waar alles door robots wordt gedaan. Op dit moment is dat nog een bijzondere uitzondering en een leuke gimmick die zegt: kijk wat wij kunnen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit radicale gevolgen gaat hebben op de langere termijn.” Andere voorbeelden zijn er ook, geeft Frans aan. De taartenbakkerij waar ze met zes mensen 100.000 taarten per dag bakken, of de supermarkten waar geen mensen meer werken. Het laat zien waar de toekomst naartoe gaat. “Vroeger zei ik altijd: er is voor iedereen werk. Maar ik weet niet hoe dat over tien jaar zal zijn. Het is mogelijk dat tegen die tijd veel werk door robots en AI wordt gedaan en dat mensen op hun lauweren kunnen rusten. Maar tegelijkertijd moet je je afvragen wie dat allemaal kan en wil betalen. Wat kun je nog kopen als je geen werk hebt? En midden in al die ontwikkelingen zitten de uitzendbureaus. Wat is over tien of twintig jaar het werk waar zij mensen aan moeten helpen? Of gaat dat allemaal geautomatiseerd?” Het zijn zowel verontrustende als spannende ontwikkelingen, vindt Frans. “Ik ben deels een man van de techniek en vind het superinteressant om allemaal te volgen. Waar het allemaal naartoe gaat, weet ik nog niet. Maar ik kijk er reikhalzend naar uit.”

Nog 25 jaar?

Met een stevige basis en verschillende betrouwbare opdrachtgevers is WerkDirekt Nijmegen klaar om de toekomst aan te kunnen, denkt Frans. Nog eens 25 jaar? “Dat is koffiedik kijken, daar doe ik niet aan. Bovendien zit ik bijna aan mijn pensioen, dus persoonlijk ga ik dat niet meer meemaken. Een uitzendbureau is een intensief dienstverlenend bedrijf en dat moet je wel kunnen.” Frans gaat de komende tijd onderzoeken of hij Uitzendbureau 2.0 kan oprichten, een bedrijf dat uitzenden in een tijd van AI helemaal anders aanpakt. “Maar voorlopig hou ik me vooral bezig met WerkDirekt, het bedrijf waar ik al 25 jaar met hart en ziel aan werk.”

Meer weten? Kijk op WerkDirekt Nijmegen
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Nijmegen Business nummer 5 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Nijmegen Business is een uitgave van Van Munster Media