Bakkerij ’t Kraayennest brengt al tachtig jaar feest op tafel

8 jaar geleden
8 jaar geleden

"In 1937 begon onze opa met zijn bakkerij in Wijchen. Sindsdien is er veel veranderd in de bakkerswereld op het gebied van productontwikkeling en technologie. De passie voor het ambacht en de liefde voor het mooie product is echter onveranderd in de familie blijven bestaan."

In juni viert Bakkerij ’t Kraayennest haar tachtigste jubileum met een nieuwe huisstijl. De nieuwe uitstraling laat zien hoe saamhorigheid een belangrijke rol speelt in hun bakkersbedrijf. “In de afgelopen acht decennia is de bakkerij van onze grootouders gegroeid tot een bedrijf van meer dan negentig werknemers. Ook zij hebben bijgedragen aan onze succesformule en de ontwikkeling van onze mooie producten. Die trots willen wij uitstralen naar buiten en daarom krijgen al deze collega’s een prominente plek in onze huisstijl”, vertelt Jolanda van Kraaij. Samen met haar broer Harry, Jos Loermans en Jolanda Huberts staan zij aan het roer van de succesvolle bakkerij.

De vertrouwde kraai in het logo is vervangen door aren van graan en de paarse tinten maken plaats voor goudgele. Het geeft de bakkerij een fris, vernieuwd uiterlijk. Op de taartdoos staan tientallen medewerkers met de verschillende producten, van brood tot taart. “Twee dagen lang werd er in de bakkerij gefotografeerd om de medewerkers te vereeuwigen. Wij willen op deze manier laten zien dat wij niet meer de oubollige bakker op de hoek zijn en uitstralen dat wij brood bakken met z’n allen.”

Kraayennest

Jolanda Huberts, Harry van Kraaij, Jos Loermans en Jolanda van Kraaij

Blijvend vernieuwen

De bakkersmarkt is met de komst van supermarkten sterk gereduceerd. Daarom zoekt ’t Kraayennest voortdurend naar manieren om te vernieuwen. Hun grote bakkerij aan de Binderskampweg in Nijmegen produceert dagelijks vele brood- en banketproducten die verspreid worden naar onder andere hotels, bedrijfsrestaurants, supermarkten, groothandels en zorginstellingen in heel Nederland. De consument kan ook direct terecht in hun vijf winkels in Beuningen, Malden, Nijmegen en Wijchen. Om te kunnen overleven moet je meegaan met de tijd. Niet alleen door het aanbieden van nieuwe producten, maar ook door nauw te letten op het productieproces. Harry legt uit: “Dit houdt ook in dat je stil moet staan bij de mogelijkheden die de technologie biedt. Brood maken is voor zeventig procent handenarbeid, kennis en kunst. Door de overige dertig procent te automatiseren, haal je veel tijdswinst waardoor je de productie kunt verhogen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit.” Daarbij komt ook een stuk regelgeving kijken, vult Jos aan: “Vroeger maakte je een brood en dacht je daarna aan hoe je het ging verkopen. Tegenwoordig zijn er veel eisen opgelegd, zoals ook bij de etikettering. Ingrediënten, allergenen, houdbaarheid: alles moet er op staan. Door de regulering vroegtijdig in het ontwikkelingsproces mee te nemen, voorkom je veel vertragingen achteraf.”

Ongekend veelzijdig

Brood is te verkrijgen in vele soorten, vormen, maten en smaken. Met de desem- en steenovenversies produceert ’t Kraayennest smakelijke broden met een karakteristiek grove structuur en krokante korst. Brood is hot, zo legt Jolanda Huberts uit. “Dankzij tv-programma’s als ‘Heel Holland Bakt’ en ‘Rudolph’s Bakery’ heeft brood meer aanzien gekregen. De oude opvatting dat brood alleen bij het ontbijt en lunch hoort, is niet meer van deze tijd. Er is meer keuze in luxe broden waardoor het steeds meer bij het avondeten en een borrel gegeten wordt.” Ook buiten de gebaande paden denken is een grote uitdaging waar Harry van geniet. “We zijn op dit moment bezig met een pilot-onderzoek in samenwerking met het Radboudumc. Voor de patiënten bakken wij speciaal brood dat verrijkt is met extra eiwitten om het herstelproces te bevorderen. Zo zie je dat dit product een enorme veelzijdigheid biedt, nu en in de toekomst. En met onze vernieuwde uitstraling gaat Bakkerij ’t Kraayennest gemakkelijk naar de honderd jaar.” 

Kijk voor meer informatie op www.kraayennest.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Nijmegen Business nummer 3 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Nijmegen Business is een uitgave van Van Munster Media